مجله آموزشی

آشنایی با مهم ترین کاربردهای بلاک چین

Blockchain Use Cases

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به بازار رمز ارز علاقه دارید، قطعاً بارها با نام پایگاه‌‌های داده مختلف از جمله بلاک چین مواجه شده‌اید. فناوری بلاک چین در‌واقع نوعی نظم‌دهنده و ذخیره‌کننده امن برای اطلاعات شما محسوب می‌شود. این فناوری جدید می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته و در زمینه‌های گوناگون عملکرد افراد را ارتقا ببخشد. سایت ویفاکس کالج در ادامه به بررسی جزئی‌تر مهم ترین کاربردهای بلاک چین خواهد پرداخت.

ارز دیجیتال 

تولیدرمز ارز و بیت‌کوین احتمالاً آشناترین کاربرد فناوری بلاک چین برای شما باشد. با این فناوری و از طریق ارز دیجیتال امکان انتقال پول با سرعت بالا و تراکنش‌های مالی زیاد و بین‌المللی برای شما فراهم‌ خواهد بود. این درحالی است که با استفاده از سایر سرویس‌های انتقال پول و تراکنش، شما مجبور به پرداخت کارمزدهای زیادی برای انتقال پول خواهید بود و محدودیت مکانی و امنیت هم برای شما به چالش تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر امکان ذخیره دارایی‌های شما در کیف پول بلاک چین هم وجود دارد که شرایط ذخیره امن و حتی افزایش سرمایه را برای شما فراهم‌ می‌کند. 

بانک دیجیتال

بلا‌ک چین در کشورهایی همچون چین و لهستان تحولی عظیم را در سیستم با‌نک‌داری رقم زده است. این ماجرا از سال ۲۰۲۰ در کشور چین و در بانک صنعت و تجارت(ICBC) آغاز شد. اولین بانک دیجیتال بلاک چین در جهان، کار افراد را تا حد زیادی راحت کرده بود و علاوه‌بر کاهش مصرف کاغذ، سرعت عملیات بانکی و امنیت آن‌ها را چند برابر کرد. بنابراین کشورهای دیگر از جمله لهستان به سمت این فناوری سوق پیدا کردند و بانک‌های دیجیتال در کشورهای مختلف گسترش یافت.

توزیع نیروی انسانی

به‌طور کلی فناوری بلاک چین قابلیت دیجیتالی کردن بسیاری از صنایع را دارد و می‌تواند مواردی همچون صدور مجوزها، بارنامه‌ها، دسته‌بندی و صدور جمع‌بندی مربوط به داده‌ها را به‌خوبی مدیریت کند. این ویژگی باعث می‌شود که به میزان کم‌تری نیروی انسانی نیاز باشد و اطلاعات با دقت بسیار بالاتر ذخیره و ساماندهی شوند. با این روش، خطاهای انسانی به حداقل رسیده و نیروی انسانی در زمینه‌های ضروری‌تر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

توسعه صنایع غذایی 

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای بلاک چین، سازماندهی دقیق صنایع غذایی و ثبت اطلاعات مربوط به هر مرحله از تولید است. با این فناوری دیجیتال، داده‌های مربوط به هر صنعت به‌راحتی قابل بازیابی و رهگیری بوده و از تولید تا ذخیره در انبار و تحویل کالا، به‌دور از هرگونه خطای دستی در بلاک‌ها ذخیره می‌شود. بنابراین دقت در تولید و کنترل کیفیت چند برابر شده و محصولات غذایی با کیفیت‌تر به مشتری تحویل داده می‌شود.

ذخیره امن اطلاعات 

می‌توان گفت که ذخیره اطلاعات در بلاک چین، مهم‌ترین کاربردی است که در فناوری وجود دارد. به‌طور کلی ذخیره‌اطلاعات در بلاک چین تا حد بسیار زیادی امن بوده و رمزگذاری خواهد شد. بااین‌حال برای ذخیره اطلاعات میزان امنیت را خودتان مشخص می‌کنید و می‌توانید از دو گزینه عمومی و خصوصی استفاده کنید. در نوع عمومی امکان نمایش اطلاعات هویتی شما برای دیگران وجود دارد اما اگر ذخیره‌سازی شما به‌صورت خصوصی باشد هیچ کاربری به اطلاعات دسترسی نداشته و امنیت بالاتر می‌رود.

حتما بخوانید: کپی تریدینگ چیست؟

فعالیت صنایع تجاری 

بلاک چین از جمله فناوری‌هایی است که در دنیای امروزتوانسته است فعالیت‌ها و تراکنش‌های مربوط به صنایع مختلف را با دقت بالا در زنجیره بلاک ثبت کند. تراکنش‌های تجاری و صنعتی ثبت شده با بلاک چین بر پایه ارز دیجیتال بوده و افراد زیادی این فناوری را با ارز دیجیتال می‌شناسند. میلیاردها تراکنش ذخیره شده در این بلاک دارای امنیت فوق‌العاده بوده و به‌راحتی قابل رهگیری هستند. این فرایند موجب می‌شود که امکان پنهان کردن چیزی از کاربران وجود نداشته باشد و فعالیت‌های تجاری ایمن‌تر شوند.

حسابداری و معاملات 

با فناوری بلاک چین معاملات و حساب‌و‌کتاب‌های پیچیده شفافیت بیش‌تری پیدا کرده است و امکان ثبت دقیق اطلاعات دو طرف معامله و همچنین ثبت دقیق پرداختی‌ها و واریزی‌ها وجود دارد. بنابراین اطلاعاتی که به‌صورت هوشمند ذخیره شده‌اند، امکان هرگونه اشتباه در محاسبه و سرپیچی از مفاد معاملات را تقریباً به صفر می‌رساند. وجود چنین سیستمی برای تمامی شرکت‌ها امکان‌پذیر بوده و برای افزایش دقت در امور مالی به‌دلیل قابلیت‌هایی همچون ثبت قراردادهای هوشمند و بدون واسطه و کاهش اتلاف زمان، ضرورت دارد.

اقتصاد ایمن 

بسیاری از فسادهای مالی و اقتصادی در کشورهای مختلف به‌دلیل عواملی همچون عدم امنیت اطلاعات و قابلیت دست‌کاری در آن‌ها به‌وجود می‌آید. سیستم بلاک چین علاوه‌بر ذخیره امن اطلاعات، امکان هرگونه تغییر در آن‌ها را از کاربران سلب خواهد کرد. با این حساب اطلاعات اقتصادی کشورها شفافیت بیش‌تری پیدا کرده و احتمال هرگونه تغییر در اطلاعات و تقلب را کاهش می‌دهد. کلیه اطلاعات در این فناوری به‌صورت کاملاً هوشمند بوده و کاربرد زیادی در اقتصاد کشورهای دارد.

خودروسازی 

احتمالاً یکی از نزدیک‌ترین تجربه‌های هر فردی در استفاده از فناوری بلاک چین، کیلومترشمار خودروها باشد. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در کیلومترشمار خودرو از فناوری بلاک چین استفاده می‌شود. عددی که روی کیلومتر شمار نمایش داده می‌شود در بلاک چین ذخیره خواهد شد و بدین‌ترتیب شما قادر به ایجاد تغییر در مسافت‌های پیموده شده نخواهید بود.

احراز هویت 

یکی از عواملی که در زمینه‌های گوناگون موجب ایجاد تقلب و فساد خواهد شد، عدم احراز هویت صحیح افراد است. با فناوری بلاک چین در بخش‌های مختلف این چالش تا حد زیادی حل خواهد شد و امکان تقلب کم می‌شود. به‌طور مثال در برخی کشورها همچون مسکو از سیستم رای‌گیری الکترونیک با فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند. برخی شرکت‌ها هم که دارای سهام‌داران بزرگ هستند و حتی دفاتر اسناد رسمی، جهت احراز هویت دیجیتال از این فناوری بهره می‌گیرند.

سخن پایانی

اگر تا کنون اطلاعات زیادی در مورد بلاک چین نداشتید، قطعاً با مطالعه مطلب بالا در ویفاکس کالج با مهم ترین کاربردهای بلاک چین آشنا شده‌اید. بلاک چین به‌عنوان یک فناوری نوین در حیطه‌های مختلفی همچون ارز دیجیتال، بانک‌داری، توزیع عادلانه نیروی انسانی، افزایش کیفیت کیفیت صنایع گوناگون، افزایش دقت در صنایع تجاری و اقتصادی، ثبت قرارداد، خوردروسازی، سرمایه‌گذاری، انتقال پول و… کاربرد دارد. با فناوری بلاک چین داده‌ها به‌صورت ایمن و رمزگذاری شده، ذخیره می‌شود و اطلاعات ذخیره شده دارای کم‌ترین خطا خواهند بود‌.

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه