مجله آموزشی

آموزش خرید و فروش سهام در پنل معاملاتی

Learning to buy and sell shares in the trading panel

در دنیای پرتلاطم اقتصاد امروز، بازار سهام به عنوان یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. اما ورود به این عرصه بدون دانش و مهارت کافی می‌تواند خطرناک باشد. خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی، پنل‌های معاملاتی آنلاین این امکان را فراهم کرده‌اند تا افراد بتوانند با سهولت بیشتری وارد دنیای خرید و فروش سهام شوند. در این مقاله، قصد داریم شما را با آموزش خرید و فروش سهام در پنل معاملاتی از صفر تا صد آشنا کنیم، با ما در مجله ویفاکس همراه باشید. 

انواع روشهای خرید و فروش سهام

در دنیای سرمایه‌گذاری امروز، سه روش اصلی برای خرید و فروش و معامله سهام وجود دارد که هر کدام مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. 

  1. روش اول و محبوب‌ترین، استفاده از پنل معاملاتی آنلاین است که در تمام کارگزاری‌ها در دسترس می‌باشد. 
  2. روش دوم، بهره‌گیری از سامانه آفلاین است که برخی کارگزاری‌ها آن را ارائه می‌دهند. 
  3. روش سوم، مراجعه حضوری به شعب کارگزاری است که برای افرادی که ترجیح می‌دهند به صورت مستقیم معامله کنند، مناسب است. 

هر چند همه کارگزاری‌ها تمامی این روش‌ها را ارائه نمی‌دهند، اما روش آنلاین به دلیل سهولت و دسترسی آسان، در همه کارگزاری‌ها موجود است و محبوبیت بیشتری دارد.

تفاوت سامانه آفلاین و آنلاین

برای معامله سهام در پنل معاملاتی آنلاین، اطلاعات مستقیم و در لحظه به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید سفارش خرید یا سفارش فروش خود را به صورت لحظه‌ای ثبت نمایید و در همان لحظه سفارش شما ثبت و انجام خواهد شد. اما در سامانه‌های آفلاین بعد از ثبت سفارش، باید با کارگزاری پنل معاملاتی خود تماس بگیرید و از طریق کارگزاری سفارش شما ثبت و اعمال شود. 

Difference between offline and online system

مرحله خرید و فروش سهام در بورس، معامله سهام و فروش

در این بخش می‌خواهیم آموزش خرید و فروش سهام در پنل معاملاتی آنلاین بورس و معامله سهام را برایتان توضیح دهیم. 

ثبت نام در سجام و افتتاح حساب در کارگزاری

اولین مرحله برای ورود به بورس، ثبت نام در سامانه سجام و یکی از کارگزاری‌های بورس ایران و گرفتن کد بورسی است. در مرحله اول شما به سامانه سجام وارد شده، بعد از ثبت اطلاعات و احراز هویت‌تان یک کد بورسی دریافت خواهید کرد که پس از آن امکان ثبت نام در هر کارگزاری را خواهید داشت. 

ورود به پنل معاملاتی کارگزاری

پس از ثبت نام در کارگزاری با نام کاربری و رمز عبوری که کارگزاری به شما می‌دهد، وارد پنل معاملاتی یا سامانه آنلاین خواهید شد. 

امضای توافق نامه‌ها

زمانی که برای اولین بار به پنل معاملاتی دسترسی پیدا نمایید، باید توافق نامه‌های کارگزاری که شامل "معاملات تحت احتیاط طبق کدال" و "پذیرش ریسک معاملات در بازار پایه" و سایر توافقنامه‌های اختصاصی مربوط به کارگزاری را مطالعه و تایید کنید. 

شارژ حساب

وقتی که شما کارهای ابتدایی ورود به پنل معاملاتی را انجام دهید، در مرحله بعدی باید حساب کاربری خود را در کارگزاری شارژ نمایید و با استفاده از گزینه واریز وجه حساب شما به صورت آنلاین شارژ می‌شود. در حال حاضر سقف واریز وجه به کارگزاری برای هر کد ملی  100 میلیون تومان است. در صورت نیاز به واریز مبلغ بیشتر هم می‌توانید از گزینه ثبت فیش استفاده کنید. در این روش دوم شما باید مبلغ مورد نظرتان را از حساب خود به یکی از شماره حسابهای کارگزاری واریز کنید، در آخر هم اطلاعات فیش واریزی را هم در قسمت مربوطه وارد کنید. مبلغ شارژ شده معمولاً در روز کاری بعد به حساب شما اضافه خواهد شد. 

ثبت سفارش و نحوه خرید سهام، معامله سهام و خرید

برای ثبت سفارش و خرید سهام باید مراحل زیر را انجام دهید. 

  • جستجوی نماد، با استفاده از آیکون ذره‌بین، نماد مورد نظرتان را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. 
  • تنظیم سفارش، در این بخش تعداد سهام را براساس قیمت مورد نظرتان در سامانه کارگزاری ثبت نموده و در صورت تمایل به خرید، ارسال خرید را زده تا هسته معاملاتی سفارش شما را ثبت نهایی نماید. 
  • زمانی که تصمیم دارید تا سهامی را با قیمت و تعداد مورد نیازتان بخرید، می‌توانید سفارش خود را بدون ارسال کردن تنظیم کنید. 
  • آیکون ماشین حساب برای محاسبه قیمت و حجم سفارش است. 
  • آیکون قفل برای تنظیم قیمت بر روی خط اول معاملات در نظر گرفته شده است. زمانی که سهام نوسان زیادی دارد می‌توانید با استفاده از این آیکون قیمت سفارش خود را مطابق خط اول سفارشات تنظیم کنید تا سفارش شما به سرعت انجام شود. 

Order registration and how to buy shares

ثبت سفارش و نحوه فروش سهام

زمانی که شما یک سهامی را خریداری می‌کنید، نماد آن در پرتفوی شما در پنل معاملاتی منتقل می‌شود. برای فروش این نماد، مراحل زیر را انجام دهید. 

  1. وارد قسمت پرتفوی شده و روی نماد مورد نظر کلیک کنید. 
  2. بر روی گزینه فروش بزنید. 
  3. در قسمت مشخص شده، تعداد سهام و قیمت مورد نظر برای فروش را وارد کنید. 
  4. و در آخری بر روی گزینه ارسال فروش کلیک کنید. 

نکات مهم خرید و فروش سهام در پنل معاملاتی

  • برای معامله سهام باید از ساعت 9:00 تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه اقدام نمایید. ساعت معاملات در بورس کالا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر ابزارهای مالی متغیر است. 
  • ساعت 8:45 تا 9:00 صبح، مربوط به مرحله پیش گشایش بوده و معامله‌ای انجام نمی‌شود. 
  • پیش از ثبت سفارش خرید، باقی‌مانده ریالی حساب خود را چک کنید. 
  • حداقل میزان خرید سهام در فرابورس، 500 هزار تومان و حداقل خرید سهام در بازار پایه فرابورس، 5 میلیون تومان است. (تمامی موارد خرید + کارمز می‌شود)
  • نمادها در بورس دامنه نوسان مجاز دارند. مثلا در بازار اول بورس، دامنه نوسان تا +7 و  7- درصد است. یعنی در یک روز معاملاتی، قیمت بیشتر و کمتر از 7 نخواهد شد. 

نتیجه‌گیری

در نهایت، برای معامله سهام در بورس باید تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی در کنار مدیریت ریسک و سرمایه را بلد باشید. بیش از 700 شرکت در بازار بورس ایران وجود دارد که تحلیل تمام این سهام‌ها برای شناسایی سهام پربازده کاری بسیار زمان بر است. اما در نهایت با آموزش اصولی و به روز بودن می‌توانید تحلیل‌های خوبی داشته باشید. 

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه