مجله آموزشی

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدامند؟

انواع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری را چگونه معنی می‌کنید؟

سرمایه گذاری را باید از مفاهیم پایه‌ای اقتصاد و امور مالی و نمایانگر ثروت‌آفرینی و رشد اقتصادی بدانیم. این کار عبارت است از تخصیص دادن منابعی نظیر پول به دارایی‌ها یا سرمایه‌هایی با انتظار ایجاد بازده یا سود در آینده. بنابراین، دانستن انواع، اصول، مزایا و ریسک‌های آن می‌تواند از منظر امور مالی فردی و کلان بسیار مهم باشد. برای پرداختن به این عنصر اقتصادی و اجزای کلیدی آن، با ادامه این مطلب ویفاکس کالج همراه باشید!

vifox invesment

تعریف ساده‌ای از سرمایه گذاری

سرمایه گذاری را می‌توانیم اختصاص دادن سرمایه یا منابع به پروژه‌ها، دارایی‌ها یا ابزار مالی در نظر بگیریم؛ البته با این شرط که پیش‌بینی کنیم این کار در طی زمان درآمدزایی یا ارزش‌آفرینی در بر خواهد داشت. سرمایه گذاری اقسام مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و شرایط ریسک مختص خودشان را دارند؛ مانند سرمایه گذاری در:

  • سهام
  • اوراق قرض
  • املاک و مستغلات
  • کالا و تجهیزات
  • رمزارزها
  • صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و ETF

سرمایه گذاری  چه مزایایی دارد؟

هدف از انجام دادن این کار دستیابی به رفاه مالی و رشد اقتصادی است. در نتیجه، مزایای اصلی آن را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

ثروت‌آفرینی

سرمایه‌گذاری‌ها در طی زمان ظرفیت خلق ارزش را دارند که منجر به افزایش ثروت می‌شود. سود مرکب (Compound Interest) و بازده سرمایه گذاری مجدد می‌توانند ارزش خالص  ایجاد شده را تا حد زیادی ارتقا دهند.

درآمدزایی

سرمایه گذاری‌های خاصی مانند اوراق قرضه و سهام در واقع، جریان‌های درآمدی منظمی ایجاد می‌کنند که می‌تواند مکمل یا جایگزین سایر درآمدها باشند.

محافظت در برابر تورم

افرادی که بر روی دارایی‌هایی مانند املاک و مستغلات، کالاها و سهام سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند ارزش سرمایه‌شان را در شرایط تورمی حفظ کنند؛ چرا که ارزش این سرمایه‌ها غالباً با بیشتر شدن قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

رشد اقتصادی

تأمین کردن سرمایه لازم برای توسعه عملیات، نوآوری و ایجاد شغل می‌تواند به رشد اقتصادی سرعت ببخشد. چنین شرایطی منجر به بهره‌وری بیشتر اقتصاد و بهبود استانداردهای زندگی می‌شود.

انواع سرمایه گذاری  کدامند؟

برای سرمایه گذاری‏ می‌توانید به موارد زیر بیندیشید.

سهام

سهام در واقع، نمایانگر سهم‌های مالکیت یک شرکت است؛ یعنی سرمایه‌گذاران با خریدن آن‌ها مالک بخشی از شرکت و مستحق سهمی از سود آن می‌شوند. این سود را معمولاً به‌صورت سود سهام عرضه می‌کنند. سهام در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود و از طریق حساب‌های کارگزاری قابل خرید و فروش است. برای این نوع سرمایه گذاری‏ می‌توانیم مزایای زیر را در نظر بگیریم:

  • ظرفیت بازدهی بیشتر: تجربه ثابت کرده است که در یک اقتصاد سالم، بازدهی سهام معمولاً در بلندمدت بیشتر از سایر طبقات دارایی‌ها است.
  • درآمد حاصل از سود سهام: بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت منظم سود سهام پرداخت می‌کنند. در نتیجه، منبع درآمدی را برای سهامداران فراهم می‌کنند.
  • نقدشوندگی: خرید و فروش سهام را معمولاً به آسانی در بورس‌های عمومی انجام می‌دهند و قابلیت نقدشوندگی مطلوبی دارد.

اوراق قرضه

این اوراق را دولت‌ها، شهرداری‌ها و شرکت‌ها برای افزایش سرمایه منتشر می‌کنند. سرمایه گذاران با خریدن اوراق قرضه در واقع، در ازای پرداخت منظم سود و بازگرداندن مبلغ اصلی در سررسید به ناشر اوراق وام می‌دهند. این شیوه سرمایه گذاری‏ می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد.

  • درآمد منظم: اوراق قرضه معمولاً موعدهای قابل پیش‌بینی پرداخت سود دارند؛ لذا می‌توانند خاطر سرمایه‌گذاران را از کسب درآمد پایدار آسوده کنند.
  • ریسک کمتر: کارشناسان انواع این اوراق به‌ویژه اوراق قرضه دولتی را عمدتاً کم‌ریسک‌تر از سهام می‌دانند.
  • تنوع: گنجاندن اوراق قرضه در سبد سرمایه گذاری‏ می‌تواند ریسک کلی این کار را از طریق تنوع‌بخشی به آن کاهش دهد.

سرمایه گذاری‏ در املاک و مستغلات

این نوع سرمایه گذاری‏ عبارت است از خریدن املاکی مانند خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری یا زمین با هدف ایجاد درآمد اجاره یا افزایش سرمایه. املاک و مستغلات را می‌توانید به‌طور مستقیم یا از طریق ابزارهای سرمایه گذاری مانند صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات (REITs) خریداری کنید. این نوع سرمایه گذاری‏ می‌تواند درآمد اجاره منظمی ایجاد کند. از طرفی، ارزش اموال عموماً در طی زمان بیشتر می‌شود و می‌تواند سود سرمایه بالقوه‌ای بیافریند. به این‌ها باید این ویژگی املاک و مستغلات را هم بیفزایید که دارایی‌های فیزیکی هستند و می‌توانند امنیت و ثبات داشته باشند.

صندوق‌های سرمایه گذاری متقابل و قابل معامله (ETF)

این دو نوع صندوق سرمایه گذاری‏ پول چند سرمایه‌گذار را برای خریدن سبد متنوعی از سهام، اوراق قرضه یا سایر اوراق بهادار جمع‌آوری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل را مدیران حرفه‌ای صندوق مدیریت می‌کنند؛ در حالی که ETF‌ ها معمولاً شاخص‌های خاص بازار مانند سهام فردی را دنبال و در بورس‌ها معامله می‌کنند.

vifoxcollege invesment

سرمایه گذاری‏ در کالاها و رمزارزها

کالاهای فیزیکی مانند طلا، نفت، محصولات کشاورزی و منابع طبیعی معمولاً با انتظار افزایش قیمتشان می‌توانند موضوع سرمایه گذاری‏ باشند. کالاها را می‌توانیم مستقیماً از طریق قراردادهای آتی یا ETF های متمرکز بر کالا معامله کنیم. از سوی دیگر، رمزارزها ارزهای مجازی هستند که از مکانیزم رمزنگاری برای  ارتقای امنیتشان کمک می‌گیرند. آن‌ها بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین کار می‌کنند. بیت کوین و اتریوم از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال هستند.

 

سخن پایانی

سرمایه گذاری فرآیندی چندوجهی و پویا است که نقش مهمی در برنامه‌ریزی مالی شخصی و رشد اقتصادی دارد. پی بردن به اقسام و رعایت کردن اصول صحیح این کار در کنار شناختن ریسک‌های مربوطه برای دستیابی به اهداف مالی بسیار مهم است. هر چند که سرمایه گذاری با عدم قطعیت همراه است اما تصمیم‌گیری آگاهانه در این خصوص می‌تواند باعث خلق ثروت، درآمدزایی و ارتقای امنیت مالی در بلندمدت شود. ویفاکس کالج راه مطمئن سرمایه گذاری هدفمند!

منابع

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه