مجله آموزشی

چگونه از تحلیل موج الیوت در معاملات خود بهره ببرید؟

Elliott wave analysis in trading

در دنیای پیچیده بازارهای مالی، تحلیل دقیق روندها و پیش‌بینی حرکات آینده بسیار حیاتی است. تحلیل موج الیوت، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تحلیل بازارهای مالی، به شما این امکان را می‌دهد تا با درک الگوهای تکرارشونده و پیش‌بینی روندهای آینده، استراتژی‌های معاملاتی خود را بهبود بخشید. 

در این مقاله، به بررسی چگونگی بهره‌برداری از تحلیل موج الیوت در معاملات خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید با استفاده از این روش، تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و فرصت‌های سودآور را شناسایی کنید. با ما در تحلیل بازارهای مالی همراه باشید تا با عمق تحلیل موج الیوت آشنا شوید و مسیر موفقیت مالی خود را مرحله به مرحله ارتقا دهید.

تئوری امواج الیوت چیست؟

تئوری تحلیل امواج الیوت در تحلیل تکنیکال، حرکات قیمتی در بازارهای مالی را توصیف می‌کند. این تئوری که توسط رالف نلسون الیوت توسعه داده شده، به بررسی الگوهای تکراری و فرکتالی امواج در حرکات قیمت سهام و رفتار مصرف‌کننده می‌پردازد. سرمایه‌گذارانی که از روند بازار سود می‌برند، به اصطلاح "روی موج" قرار دارند.

درک تئوری امواج الیوت

تئوری امواج الیوت در دهه 1930 توسط رالف نلسون الیوت توسعه یافت. او 75 سال داده‌های سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه و حتی نمودارهای ساعتی و 30 دقیقه‌ای را در شاخص‌های مختلف بررسی کرد. این تئوری در سال 1935 به خاطر پیش‌بینی دقیق پایین آمدن بازار سهام شهرت پیدا کرد و به یکی از ابزارهای اصلی هزاران مدیر پرتفوی، معامله‌گر و سرمایه‌گذار خصوصی تبدیل شد.

Understanding the theory of Elliott waves
بیشتر بخوانید: برنامه ترید چیست

الیوت قوانین خاصی برای شناسایی، پیش‌بینی و بهره‌برداری از الگوهای موج تعریف کرد که در کتاب‌ها، مقالات و نامه‌هایش خلاصه شده و در کتاب "آثار برتر ر. ن. الیوت" منتشر شده است. شرکت بین‌المللی امواج الیوت، بزرگ‌ترین شرکت مستقل تحلیل مالی و پیش‌بینی بازار است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایش بر اساس مدل الیوت است.

الگوهای امواج به‌تنهایی نمی‌توانند قطعیت در مورد حرکت‌های آینده قیمت ارائه دهند، اما به تنظیم احتمالات برای حرکات آینده بازار کمک می‌کنند و می‌توانند با سایر اشکال تحلیل تکنیکال، از جمله شاخص‌های تکنیکال، استفاده شوند.

چگونه امواج الیوت کار می‌کنند؟

برخی تحلیلگران تکنیکال با استفاده از تئوری تحلیل موج الیوت از الگوهای موج در بازار سهام سود می‌برند. این تئوری فرض می‌کند که حرکات قیمت سهام قابل پیش‌بینی است زیرا آن‌ها در الگوهای تکراری بالا و پایین به نام امواج حرکت می‌کنند که توسط روان‌شناسی یا احساسات سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود.

این تئوری سبجکتیو است و دو نوع موج مختلف را شناسایی می‌کند: 

  • امواج حرکتی یا محرک 
  • امواج اصلاحی

تحلیل موج به معنای وجود یک الگوی مشخص نیست، بلکه بینش‌هایی در مورد دینامیک‌های روند و کمک به درک حرکات قیمت فراهم می‌کند.

امواج محرک و اصلاحی در یک الگوی فرکتالی خود مشابه قرار دارند تا الگوهای بزرگ‌تری ایجاد کنند. به عنوان مثال، نمودار یک‌ساله ممکن است در میانه یک موج اصلاحی باشد، اما نمودار 30 روزه ممکن است نشان‌دهنده یک موج محرک در حال توسعه باشد. معامله‌گری که این تفسیر از امواج الیوت را دارد، ممکن است دیدگاه بلندمدت نزولی و دیدگاه کوتاه‌مدت صعودی داشته باشد.

امواج محرک

امواج محرک از پنج زیرموج تشکیل شده‌اند که حرکت خالص آن‌ها در همان جهتی است که روند درجه بزرگ‌تر پیش‌بینی می‌کند. این الگو رایج‌ترین نوع موج محرک و شناسایی آن در بازار آسان‌ترین نوع است. این الگو شامل پنج زیرموج است که سه‌تای آن‌ها امواج محرک و دو تای آن‌ها امواج اصلاحی هستند.

  • موج 2 نمی‌تواند بیشتر از ابتدای موج 1 اصلاح کند.
  • موج 3 نباید کوتاه‌ترین موج از میان امواج محرک 1، 3 و 5 باشد.
  • موج 4 نباید با ناحیه قیمتی موج 1 تداخل داشته باشد.
  • موج 5 باید با واگرایی مومنتوم پایان یابد.

اگر یکی از این قوانین نقض شود، ساختار به عنوان موج محرک در نظر گرفته نمی‌شود و معامله‌گر باید نام‌گذاری موج مشکوک را اصلاح کند.

امواج اصلاحی

امواج اصلاحی که به آن‌ها امواج مورب نیز گفته می‌شود، از سه یا ترکیبی از سه زیرموج تشکیل شده‌اند که حرکت خالص آن‌ها در جهت مخالف روند درجه بزرگ‌تر است. هدف آن‌ها حرکت بازار در جهت روند است.

Corrective waves in trading

موج اصلاحی شامل پنج زیرموج است و مورب ممکن است به شکل گوه‌ای گسترش‌یابنده یا متراکم ظاهر شود.

  • زیرموج‌های مورب ممکن است شمارش پنج‌تایی نداشته باشند، بستگی به نوع مورب دارد.
  • هر زیرموج مورب هرگز کاملاً بازگشت نمی‌کند.
  • زیرموج 3 از مورب ممکن است کوتاه‌ترین موج نباشد.

تئوری امواج الیوت در مقابل سایر شاخص‌ها

الیوت تشخیص داد که دنباله فیبوناچی تعداد امواج در محرک‌ها و اصلاحات را نشان می‌دهد. روابط امواج در قیمت و زمان نیز معمولاً نسبت‌های فیبوناچی، مانند 38% و 62% را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، یک موج اصلاحی ممکن است 38% از موج محرک قبلی را بازگرداند.

تحلیلگران دیگر شاخص‌هایی توسعه داده‌اند که به تئوری امواج الیوت الهام گرفته‌اند، از جمله نمودار نوسانگر امواج الیوت. این نوسانگر روش رایانه‌ای برای پیش‌بینی جهت قیمت آینده بر اساس تفاوت بین میانگین متحرک پنج‌دوره‌ای و 34 دوره‌ای ارائه می‌دهد. سیستم هوش مصنوعی الیوت، EWAVES، تمامی قوانین و راهنماهای امواج الیوت را بر روی داده‌ها اعمال می‌کند تا تحلیل خودکار امواج الیوت را تولید کند.

نتیجه‌گیری

تئوری امواج الیوت توسط رالف نلسون الیوت توسعه یافت و تحلیل تکنیکالی از الگوهای قیمتی مربوط به احساسات و روان‌شناسی سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این تئوری امواج محرک را شناسایی کرده و الگوهایی را که مخالف روند بزرگ‌تر هستند، شبیه‌سازی می‌کند. این تئوری فرض می‌کند که حرکات قیمت سهام قابل پیش‌بینی است زیرا آن‌ها در الگوهای تکراری بالا و پایین حرکت می‌کنند.

منبع: investopedia.com

 

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه