مجله آموزشی

انواع سواپ در ارز دیجیتال

Swap

اگر از افراد علاقه‌مند به کسب درآمد از ارزدیجیتال هستید، دانستن اینکه سواپ چیست، می‌تواند تاحدزیادی برای شما مفید باشد. سواپ یا قرارداد معاوضه درواقع به فرایندی اشاره دارد که دو فرد در زمانی معین، به توافق می‌رسند تا ارزهای خود را بدون واسطه با هم مبادله کنند. انواع مختلفی از انجام سواپ ارزدیجیتال وجود دارد که هرکدام هدف خاصی را دنبال کرده و مزایای متفاوتی دارند. در ادامه این موارد با جزئیات بیش‌تر بررسی خواهد شد.

سواپ چیست؟

سواپ یا به‌عبارتی مبادله سرمایه، فرایندی است که در بازارهای گوناگون به شکل‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود‌. سواپ در ارز دیجیتال، نوعی پیشرفته از مبادله‌هایی است که در زمان‌های قدیم هم متداول بوده است. افراد با انجام سواپ ارزدیجیتال، بدون اینکه نیاز به واسطه و تبدیل سرمایه خود به دلار داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی سکه‌های خود را با اهدافی خاص، با سکه‌های جدید جایگزین کنند. انجام این فرایند ممکن است با دلایل گوناگونی همچون تغییر اهداف سرمایه‌گذاری، افزایش منافع مالی، عدم ریسک‌پذیری و… انجام گیرد. در ادامه به بررسی انواع سواپ‌های ارز دیجیتال پرداخته می‌شود.

انواع سواپ بهره ارز

سواپ ارز دیجیتال Interest Only Swap یا سواپ بهره ارز مجموعه‌ای از فرایندهای مبادله است که در آن بهره دریافتی در طول زمان، بین دو طرف توافق می‌شود‌. این نوع مبادلات سرمایه ارز دیجیتال را به‌خوبی مدیریت می‌کند. انواع مختلف این سواپ‌ها عبارتند از:

  • سواپ ارز با نرخ ثابت_ثابت: اولین و ساده‌ترین نوع سواپی که در بازار ارزدیجیتال با آن مواجه می‌شوید، مبادله ارز با نرخ ثابت است. در این نوع سواپ ارزهای دوطرف معامله و سود مربوط به آن‌ها برای هردوطرف با نرخ ثابتی محاسبه می‌شود. دوطرف این مبادله نسبت‌به این قانون متعهد شده و دیگر نگرانی بابت ریسک در بهره‌های افزایشی وجود ندارد و بهره اولیه و ثانویه یکسان است.
  • سواپ ارز با نرخ شناور_شناور: مبادله ارز با نرخ شناور نوعی از سواپ است که بهره آن با تغییرات روز افزایش یا کاهش می‌یابد‌. در این نوع مبادله امکان سود دوطرف بیش‌تر بوده و برای کسانی مناسب است که ریسک‌پذیر هستند و می‌خواهند درصورت به‌وجود آمدن نوسان‌های ارزی سود خود را از دست ندهند. به‌عبارتی در این نوع معاوضه بهره پرداختی هردو طرف متغییر است.
  • سواپ ترکیبی ثابت_شناور: سواپ‌های ترکیبی که از هردو فرمول ثابت و شناور در آن‌ها استفاده می‌شود، بیش‌تر در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مبادلات شرکت‌های مختلف دیده می‌شود. در این نوع مبادله یکی از طرفین متعهد به پرداخت بهره ثابت و دیگری متعهد به پرداخت بهره شناور و متغییر نسبت‌به نوسانات، خواهد شد.
  • سواپ بدون نرخ بهره: سواپ ارز بدون نرخ بهره بیش‌تر در شرکت‌ها و موسسات مالی دیده می‌شود و به Principle Only Swap یا مبادله اصل، معروف است. مبادله بدون نرخ بهره، بدون هیچ‌گونه تغییر و افزایش و کاهشی انجام می‌گیرد و تنها در طول زمان، اصل ارز و سرمایه را مبادله می‌کند‌.
  • سواپ استهلاکی: برای شرکت‌هایی که از سواپ ارزدیجیتال برای دریافت وام استفاده می‌کنند، نوع خاصی از مبادله با نام Amortizing Swap یا سواپ استهلاکی مناسب به‌نظر می‌رسد. برای این نوع سواپ بهره تعیین می‌شود اما برخلاق سایرین، این بهره در طول زمان روند کاهشی داشته و این موضوع یک امتیاز مثبت برای بازپرداخت وام‌ها محسوب می‌شود.
  • سواپ افزایشی: مبادله افزایشی یا Accreting Swap، دقیقاً برعکس سواپ استهلاکی عمل می‌کند. به‌عبارتی در ابتدای مبادله مقدار معینی بهره درنظر گرفته می‌شود و برای آن روندی صعودی درنظر می‌گیرند تا سرمایه درطول زمان افزایش یابد. این نوع مبادله بیش‌تر در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ انجام می‌گیرد تا از سوخت سرمایه اولیه جلوگیری شود. 

Swap

انواع روش های انجام سواپ در ارز دیجیتال

انجام سواپ در ارزدیجیتال را می‌توان به روش‌های گوناگون و از طریق صرافی‌ها به‌راحتی انجام داد. در ادامه به چند روش متداول آن اشاره می‌شود:

  • سواپ ارز از طریق صرافی متمرکز: متداول‌ترین روش مبادله ارز، معامله با یک صرافی متمرکز است. در این روش تنها باید در یک صرافی مطمئن ثبت‌نام کرده و پس از ورود به حساب و شارژ آن، اقدام به معاوضه رمز ارزهای خود کنید.
  • سواپ ارز از طریق صرافی غیرمتمرکز: در این نوع صرافی‌ها پس از ثبت‌نام، نیاز به شارژ حساب خود ندارید، زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز بستری برای نگه‌داری دارایی‌های شما ندارند و سرمایه شما را مستقیماً به رمزارز تبدیل کرده و آن را معاوضه می‌کنند.
  • سواپ ارز دیجیتال در کیف‌پول: با خرید کیف‌پول و نصب نرم‌افزار مربوطه، امکان خرید و معاوضه رمزارز برای شما وجود خواهد داشت. امنیت این کیف‌پول‌ها بالا بوده و معاملات تحت‌کنترل خود شخص قرار دارد.

حتما بخوانید: استیکینگ چیست؟

نتیجه‌گیری

سواپ در ارز دیجیتال عبارت است از فرایندی که بین دو شخص یا دو مجموعه انجام می‌گیرد و امکان مبادله بدون واسطه ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. فرایند مبادله ارز انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌، میزان بهره توافق شده و روند تغییر بهره است. سواپ‌های نرخ ثابت، نرخ شناور، ترکیبی، بهره ارز، استهلاکی، افزایشی و… ازجمله فرایندهای تبدیل ارز دیجیتال هستند. اکنون که متوجه شدید سواپ چیست و به چه شکل‌هایی انجام می‌گیرد، می‌توانید با دید بازتری وارد بازار ارزدیجیتال شده و سود مناسب داشته باشید.

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه