مجله آموزشی

ریگ ماینینگ چیست؟ آشنایی با تجهیزات استخراج رمزارزها

What is Mining Rig?

این روزها موضوعاتی مانند ارز دیجیتال چیست و استخراج رمزارزها در کنار معامله یا خرید بیت کوین، به یکی از عناوین جذاب و پردرآمد صنعت کریپتو بدل شده است. با تنوعی که در ساخت تجهیزات ماینینگ ایجاد شده، احتمالاً بسیاری از افراد برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ (Mining Rig) دچار سردرگمی می‌شوند. انتخاب تجهیزات مناسب و شناخت پارامترهای موثر در کارایی و بهره‌وری این دستگاه‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان درآمد و سودآوری شما داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ماینرها و پارامترهای مختلف در انتخاب یک ریگ ماینینگ مناسب با نیازهای یک ماینر بپردازیم. برای آشنایی کامل با این تجهیزات و نحوه عملکرد آن‌ها، از شما دعوت می‌کنیم که ادامه این مطلب را در کالج ویفاکس بخوانید.

ماینر چیست؟ 

استخراج رمزارز یا ماینینگ، اصطلاحی است که به جمع‌آوری ارز دیجیتال در قالب پاداشی برای حل معادلات پیچیده ریاضی توسط رایانه‌ها گفته می‌شود. از نظر فنی، این فرآیند شامل اعتبارسنجی بلاک‌های داده و افزودن سوابق تراکنش به یک پرونده عمومی (بلاک چین) است. در سراسر جهان به افرادی که به کار استخراج رمزارزها مشغول‌اند، ماینر گفته می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند با به‌ کارگیری تجهیزات متنوع ماینینگ، به رمزارزهای استخراج نشده دسترسی پیدا کرده و با فروش آنها به سود و درآمدزایی برسند.

با افزایش نرخ تراکنش‌ در بلاک چین‌ها، منابع محاسباتی مورد نیاز جهت تایید این تراکنش‌ها هم به طور نمایی افزایش یافت. بنابراین ماینرها هم برای درآمدزایی نیاز به تجهیزات قدرتمندتری دارند. از این رو، متخصصان حوزه تکنولوژی تحقیقات وسیعی در حوزه علوم کامپیوتر انجام دادند که موجب پیشرفت‌هایی در بهبود الگوریتم‌ها، نرم‌افزارها و ارائه سخت‌افزارهای جدید شد. شرکت‌های مطرحی مانند انویدیا و بیت مین (Bitmain) در حال حاضر نقش مهمی در توسعه و عرضه تجهیزات ریگ ماینینگ دارند و با محصولات جدید خود، فرآیند ماینینگ را کارآمدتر کرده‌اند.

ریگ ماینینگ (Mining Rig) چیست؟

دستگاه‌های استخراج رمزارز با استفاده از پردازنده‌های کامپیوتری، ریگ ماینینگ نامیده می‌شوند. ریگ‌ها تطبیق‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند به‌سرعت از یک کوین به کوین دیگر سوئیچ کنند و حتی به طور هم‌زمان چندین کوین مختلف را استخراج کنند. بنابراین اگر می‌خواهید تنوع بیشتری در استخراج رمزارزها داشته باشید، استفاده از ریگ‌ ماینینگ به شما پیشنهاد می‌شود. این ویژگی در بازار پرنوسان و بی‌ثبات کریپتو کارنسی، یک مزیت بزرگ محسوب خواهد شد.

ریگ‌های ماینینگ به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 

  • ریگ‌های CPU 
  • ریگ‌های GPU

ریگ‌های CPU از پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر برای استخراج استفاده می‌کنند و معمولاً برای کوین‌های خاص و کوچک‌تر مناسب هستند. در مقابل، ریگ‌های GPU از کارت‌های گرافیکی قدرتمند برای استخراج استفاده می‌کنند و عملکرد بهتری در استخراج کوین‌های بزرگ‌تر و محبوب‌تر دارند. انتخاب نوع ریگ ماینینگ به نیازها و هدف‌های شما در استخراج رمزارز بستگی دارد.

کدام ریگ ماینینگ مناسب من است؟

انتخاب بهترین دستگاه استخراج رمزارز به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. سوالاتی که قبل از ورود به حوزه ماینینگ باید از خود بپرسید شامل: 

  • آیا قصد دارید در خانه کار استخراج انجام دهید؟
  • آیا با قبض برق زیاد مشکلی ندارید و برق شما تا چه حد امکان افزایش آمپر را دارد؟
  • آیا فضای کافی برای نصب ریگی که مزاحم شما یا همسایگانتان نشود، دارید؟
  • چه مقدار سرمایه‌گذاری مد نظر دارید؟
  • چقدر درباره قطعات تشکیل‌دهنده یک ریگ ماینینگ اطلاعات دارید؟
  • چه ارزهایی را می‌خواهید استخراج کنید؟
  • و به چه میزان ظرفیت ماینینگ نیاز دارید؟

Which mining rig is right for me

با توجه به تنوع سخت‌افزارهای ماینینگ موجود در بازار، انتخاب مناسب به نیازها و شرایط خاص شما بستگی دارد. برای مثال، اگر قصد دارید استخراج را در منزل انجام دهید، ریگ ماینینگ GPU با توان مصرفی کم و سر و صدای کمتر گزینه مناسبی است. 

اما اگر فضای کافی و منابع انرژی ارزان دارید، استفاده از اسیک ماینرها توصیه می‌شود. به همین دلیل، یک فرمول واحد برای انتخاب بهترین ریگ ماینینگ وجود ندارد و شما باید با توجه به شرایط خود تصمیم‌گیری کنید.

نتیجه‌گیری

در نهایت، انتخاب ریگ ماینینگ مناسب به نیازها، بودجه، و شرایط خاص شما بستگی دارد. ارزیابی دقیق این پارامترها می‌تواند شما را به سوی تصمیم‌گیری صحیح هدایت کند. با در نظر گرفتن نکات مطرح شده، می‌توانید بهترین ریگ ماینینگ را برای استخراج بهینه و سودآور انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع رمزارزها، شما را به خواندن مقاله انواع رمزارز دعوت می‌کنیم.

Related Articles

Image

درباره ما

ویفاکس دروازه ورود شما به دنیای مالی است. جایی‌که با نوین‌ترین شیوه آموزشی، کاملا رایگان، با حضور اساتید مجرب و تیم متخصص در این حوزه، می‌توانید آینده مالی خود را به بهترین نحو ممکن بسازید و شاهد پیشرفت‌های روزافزون خود باشید.

راه های ارتباطی

عضویت در خبرنامه